Pilih untuk Tenang dan Bahagia

Tenang bahagia

Assalamualaikum w.b.t dan salam kebahagiaan.

Rasa tenang dan bahagia adalah nikmat kurniaan Allah Taala bagi insan yang dipilih-Nya. Tidak semua orang dapat merasa ketenangan dan kebahagiaan hidup yang sebenar. Hanya mereka yang berusaha untuk memilikinya berpeluang menikmatinya.

Tatkala kita melihat orang yang berada, memiliki harta dan kenderaan mewah, belum tentu mereka sebenarnya hidup dalam keadaan tenang dan bahagia. Sebaliknya, mereka yang tidak punya harta yang banyak, mungkin hidupnya lebih tenang dan bahagia.

Tidak kiralah apa keadaan dan masalah yang kita hadapi sekarang ini, sejarah kisah silam kita, bagaimana masa hadapan kita, apa yang penting adalah kita di waktu dan saat ini, kita sebenarnya dapat memilih untuk merasa tenang dan bahagia.

Cuba berhenti sejenak. Kosongkan fikiran dan renungkan. Apa yang anda rasa pada ketika dan saat ini?

Apakah yang mengganggu fikiran dan perasaan anda pada ketika ini?

Tiada.

Hanyalah yang memberi kesan kepada kita adalah pengalaman pada masa yang lepas dan kemungkinan yang akan berlaku pada masa hadapan.

Sebenarnya, kita pada ketika dan saat ini boleh memilih untuk tenang dan bahagia. Kosongkan fikiran daripada pengalaman yang lalu dan kemungkinan pada masa hadapan.

Letakkan fikiran dan fokus pada masa sekarang.

Ia adalah sebagaimana kita di dalam solat. Kemuncak ketenangan dan kebahagiaan adalah di saat kita menghadap Tuhan sekalian alam.

Di saat kita berusaha untuk khusyuk di dalam solat. Dengan memutuskan ingatan dan fikiran terhadap perkara keduniaan, sebaliknya dengan memberi tumpuan dan fokus kepada ibadah hanya kepada Allah Taala.

Dan di saat itulah, kita dapat merasa suatu ketenangan, kebahagiaan dan kerehatan sebagaimana Rasulullah S.A.W. apabila Baginda menyuruh Sayidina Bilal R.A. mengumandangkan azan, Baginda akan berkata: “Wahai Bilal, rehatkan kami dengan solat.” (Riwayat Ahmad)

Pilih untuk Tenang dan Bahagia

1)   Tenang dengan iman

Firman Allah Taala :
“Dialah Tuhan yang menurunkan ketenangan ke dalam hati orang yang beriman, supaya keimanan mereka makin bertambah daripada keimanan yang telah ada. Kepunyaan Allah tentang langit dan bumi, dan Allah itu Maha Tahu dan Bijaksana.”
– Surah Al Fathu : 4

2)   Tenang dengan reda

Firman Allah Taala :
“Ada perkara yang kamu tidak suka tetapi ia baik bagi kamu dan ada perkara yang kamu suka tetapi ia buruk bagi kamu, Dan sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dan kamu tidak mengetahuinya”
– Surah Al Baqarah : 216

3)   Tenang dengan sabar dan solat

Firman Allah Taala :
“Dan pohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat.”
– Surah Al Baqarah : 45

Diriwayatkan daripada Sayidina Huzaifah: “Apabila Rasulullah mengalami suatu kesulitan, Baginda akan segera mengerjakan solat.”
(Riwayat Ahmad dan Abu Daud)

Firman Allah:
“…Iaitu orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka berkata sesungguhnya kami milik Allah dan kepada-Nyalah kami kembali.”
– Surah Al Baqarah : 156

4)   Tenang dengan membaca al-Quran dan zikrullah

Firman Allah Taala :
“(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah. Ketahuilah dengan “zikrullah” itu, tenang tenteramlah hati manusia.”
–  Surah Ar-Ra’d : 28

5)   Tenang dengan memaafkan

Dari Abu Hurairah R.A. meriwayatkan bahawa Rasulullah S.A.W. bersabda: Musa bin Imran as pernah berkata, “Wahai Tuhanku, siapakah orang yang paling mulia pada pandanganMu? Allah S.W.T menjawab: Barangsiapa yang memberi maaf meskipun dia memiliki kemampuan untuk membalas dendam.”
(HR Baihaqi)

6)   Tenang dengan tawakal

Firman Allah Taala :
“Katakanlah (Muhammad), tidak akan menimpa kami melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dialah pelindung kami, dan hanya kepada Allah bertawakal orang-orang yang beriman.”
– Surah At Taubah: 51

7)   Tenang dengan ikhlas

Firman Allah Taala :
“Katakanlah: sesungguhnya sembahyangku, ibadatku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan semesta alam. Tiada sekutu bagi-Nya; dan demikian itulah yang diperintahkan kepadaku dan aku adalah orang yang pertama-tama menyerahkan diri (kepada Allah)”
– Surah Al An’aam: 162-163

8)   Tenang dengan bersyukur

Firman Allah Taala :
“Bersyukurlah kepada  Allah dan barang siapa yang bersyukur maka sesungguhnya ia bersyukur untuk dirinya sendiri; dan barang siapa yang tidak bersyukur maka sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Terpuji”
– Surah Lukman : 12

Rasulullah SAW telah bersabda :
Maksudnya: “Amat menarik hati keadaan orang beriman, semua pekerjaannya baik belaka, dan itu ada hanya pada orang beriman: Jika memperoleh kesenangan, dia bersyukur. Dan itu memberikannya kebaikan (pahala). Jika ditimpa bahaya (kesusahan), dia sabar dan itu juga memberikannya kebaikan.” – Al Hadis.

9)    Tenang dengan taubat

Firman Allah Taala :
“…Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah wahai orang-orang yang beriman agar kamu beruntung”
– Surah An Nur : 31

10)   Tenang dengan takwa

Firman Allah Taala :
“Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah, Allah jadikan baginya jalan keluar dan Allah beri dia rezeki dari tempat yang tidak terduga”
– Surah Al Thalaq : 2-3

Akhirnya, semoga kita semua dapat memilih jalan ketenangan dan kebahagiaan bukan sahaja di dunia bahkan juga di akhirat. Amin.

Firman Allah Taala :
“Maka Dia mengilhamkan kepadanya (jalan) kejahatan dan ketakwaannya.
Sesungguhnya beruntung orang yang menyucikan (jiwa) nya.
Dan sesungguhnya rugilah orang yang mengotorinya”
– Surah Al Syams : 8-10

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *